Om du går AB eller C-kursen så kommer du varje vecka att få ett erbjudande att träna online på det vi lärde oss vid det senaste kurstillfället. Det kommer att ske på en plattform som heter ”Realbridge”. Där kan man spela brickor, men också se och prata med dem som sitter vid samma bord.

Varje tillfälle inleds med att en lärare går igenom det viktigaste för detta kurstillfälle på några minuter. Därefter spelar man ett antal brickor, 8 brickor för A och B-kurs medan man spelar 12 brickor om man går C-kursen.
Nedan har jag skrivit upp vilka tider och vilka avsnitt som varje online-session handlar om.
Går du en senare kurs men vill ha en uppfräschning av något som avhandlats på en tidigare kurs så kan du anmäla ditt intresse om att vara med. Detsamma gäller för dig som börjat tävlingsspela men känner att du behöver lite repetition. Märk att dessa lektioner är tänkta som repetition och lämpar sig alltså inte för att lära sig bridge bara genom att gå dessa tillfällen. Förkunskap i form av att ha gått kurser krävs.

Vi börjar alltså att göra detta med våra A,B och C-kurser till att börja med. Slår det väl ut så kanske vi fortsätter och gör likadant med våra fortsättningskurser.

Kostnad (betalas med swish (1236592315-pelles bridgeskola) under speltillfället)
För dig som går kursen som tränas-70kr
För dig som inte går kursen som tränas-100kr

Gör så här!

• Gå in på anmälan för det tillfälle du vill delta i och anmäl dig. Glöm inte att skriva både för och efternamn och din mailadress. Kontakta gärna varandra så att det blir hela bord. Har man lite tur så kommer någon annan att sätta upp sig på samma bord innan speltillfället, men är man inte 4 vid bordet när spelet ska börja så funkar det inte.
  • Läs instruktionerna för realbridge. Du hittar dem här!
  • Facit finns i den boken som tränas eftersom det är samma brickor som spelas. Därför kan det vara bra att se i boken efter spelet hur man skulle bjudit och spelat.
  • 30minuter innan angiven tid så kommer en länk till dig. Tryck på den- skriv in ditt fullständiga namn och godkänn att realbridge får tillgång till din kamera och mikrofon när du får den frågan!
I nedanstående tabell kan du anmäla sig när kurserna har börjat i september
datum Kurs
(Antal brickor)
tid Vad vi speciellt tränar på Anmälan
To 21/9 A1 (8) 16.00 Intro för nybörjare Anmälan
B1 (8) Repetition sangspel Anmälan
C1 (12) Spelteknik- korta handens honnörer, 1NT-2NT,3NT Anmälan
A2 (8) Sangspel för nybörjare Anmälan
B2 (8) Repetition färgspel Anmälan
C2 (12) Markeringar, 1NT-2hj,3hj,4hj Anmälan
A3 (8) Trumfspel för nybörjare Anmälan
B3 (8) Staymans 2kl Anmälan
C3 (12) Trumfstöd, Trumfa ut Anmälan
A4 (8) Intro till budgivning Anmälan
B4 (8) Stenbergs 2NT, Blackwoods essfråga Anmälan
C4 (12) Staymans 2kl, påspel i 3dje hand, stjäl på korta trumfhanden Anmälan
A5 (8) NT-budgivning 1NT-2NT,3NT  1NT-2hj,3hj,4hj Anmälan
B5 (8) Öppningshandens 2a bud Anmälan
C5 (12) Svarshandens 1a bud utan trumfstöd, Lågt i andra hand-men täck ensam honnör, blockering Anmälan
A6 (8) Trumfstöd (ej stenbergs 2NT) Anmälan
B6 (8) Svarshandens 2a bud Anmälan
C6 (12) Hur öppningshanden visar NT-fördelning med alla typer av honnörsstyrka. Blockering av försvaret, Spela från svaghet mot styrka Anmälan
A7 (8) Budgivning utan trumfstöd, Anmälan
B7 (8) Inkliv på 1-och 2-läget Anmälan
C7 (12) Stenbergs 2NT, maska Anmälan
A8 (8) Öppningshandens 2a bud Anmälan
B8 (8) Upplysningsdubbling (UD) Anmälan
C8 (12) Inkliv, korsstöld Anmälan
A9 (8) Spelteknik, spela upp mot honnörer och maskar Anmälan
B9 (8) Öppningsbuden 2kl och 2NT, Blackwood (KCB) Anmälan
C9 (12) Svaga 2-öppningar, tänk på förbindelserna! Anmälan
A10 (8) Motspel- utspel, påspel i 2a och 3dje hand, markeringar Anmälan
B10 (8) Svaga 2-öppningar Anmälan
C10 (12) Upplysningsdubbling (UD) Anmälan
A11 (8) Inkliv på 1-och 2-läget Anmälan
B11 (8) Spärröppningar Anmälan

Arnes Bridgeskola har i samarbete med Scania Bridgekonsult producerat ett antal program som anknyter till kurserna. Dessa program finns numera på USB-minne.

Programmen är endast anpassade för PC

Upplägget följer, kapitel för kapitel, innehållsförteckningen i respektive kursbok. Dock skiljer sig de flesta givarna från bokens. Du bjuder och spelar själv och får kommentarer och förklaringar på vägen.

En beskrivning av kursutbudet finner du under rubrik Kurser

Bridgens ABC - grundläggande utbildningspaket

Kurs A

Detta program (USB) är ett utmärkt komplement till kursbok A. Här finns kommenterad träning på bokens samtliga elva kapitel. Du bjuder själv och sköter sedan spelföringen.

KURS B

Det här programmet är direkt anpassad till det andra steget i Bridgens ABC. Här får du träna budgivning och spelföring i 11olika avdelningar motsvarande avsnitten i kursbok B

TRÄNA DIN SPELFÖRING

Här har vi också samarbetat med Rogers Bridskola i Skåne.
Lämplig träning till Bok C och Spelteknik
Som framgår är huvudmålet att vässa spelföringen. Budgivningarna hålls därför enkla. Svårighetsgraden på spelen ökar ju längre in man tränger i varje kapitel, men blir aldrig extremt hög.

Fortsättningskurser

AHA

Ansluter till vår kanske mest populära kurs - AHA. Repetition och någon fördjupning av Bridgens ABC.

BÄTTRE BUD
Träning på alla de nya budgivningsknep som du stiftat bekantskap med i kursen med samma namn.

VIDGADE VYER

Du övar på att tillgodogöra dig all information som "läcker ut" i budgivning och spel. Anpassad till vår, än så länge, mest avancerade kurs - just det, Vidgade Vyer.